Logo Tro & Tänk
 
  • Hem
  • Produkter
  • Blogg
  • Om oss

Kalender

Tillbaka Juli '10
Må Ti On To Fr Lö Sö
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
 
Inläggen på bloggen är varje skribents personliga reflektioner och återspeglar inte nödvändigtvis förlagets åsikter.
 

Skribenterna

Daniel Astgård
Henrik Persson
Peringe Pihlström
 

Snabbsök

 

Arkiv

Juli 2010
Juni 2010
Maj 2010
Senaste...
Äldre...
 

Kategorier

XML Andaktslivet
XML Andras böcker
XML Bibeln
XML Bibeltankar
XML Onlinehjälpmedel för bibelläsningen
XML Blandat och humor
XML Kristen ordlista
XML Odiskutabla gudsbevis
XML sajter du inte visste fanns
XML Skriv bildtext
XML Citat
XML Evangelisation/Mission
XML Förlaget
XML Författartorsdag
XML Pressreleaser
XML Från vår horisont
XML Kyrkan
XML Emergent/missional
XML Kyrkan och HBT
XML Ledarskap
XML Kvinnor i ledarskap
XML Maktmissbruk/apostlarörelsen
XML Nyheter och media
XML "humanisterna"
XML Samhälle och kultur
XML Teologi
XML Ungdomar
XML Vänner
XML Vardagsfunderingar



Alla kategorier
 

Syndikera denna blogg

XML RSS 0.91 feed
XML RSS 1.0 feed
XML RSS 2.0 feed
ATOM/XML ATOM 0.3 feed
ATOM/XML ATOM 1.0 feed
XML RSS 2.0 Kommentarer
 

Administrera bloggen

Till inloggningssidan
 

Driven av

Serendipity PHP Weblog
 
Bloggtoppen.se

Onsdag, oktober 24. 2007

Mamma + Pappa + Barn = Äktenskap? Familj? Vaddå?

Läser på (eminenta) Dagen.se om Svenska Evangeliska Alliansens nya kampanj för att "bevara äktenskapet". 

Säkert som ett brev på posten (vi får nog börja hitta en ny liknelse där, snart...) kommer också RFSLs företrädare och känner sig "kränkta". Jaja.

Vad jag funderar lite över är:

  1. Om vi tror att äktenskapet är värt att bevara - varför rikta en kampanj till folk som idag inte får kalla sin parrelation för äktenskap, och som vi inte vill ska kalla sin parrelation för äktenskap? Varför inte, typ, rikta en kampanj till människor som faktiskt lever i ett äktenskap? Och försöka hjälpa dem att hålla fast vid äktenskapets helgd? Men det kanske helt enkelt inte handlar om att bevara äktenskapet, utan om något annat?
  2. Gifta par som inte kan få barn, lever de i kvalitétsmässigt sämre äktenskap än de som har barn? Här är det intressant att det bara är RFSL som känner sig kränkta och inte alla de som kämpar med ofrivillig barnlöshet.
  3. Måste vi kristna alltid bedriva kampanjer? Och med skyltar? Kan vi inte visa på ett annat sätt att leva och framhålla fördelarna med det, i stället för att gnälla på dem vi tycker har fel, tror fel eller lever fel? Släpp skyltarna och lev, för sjutton gubbar!

Inlagd av Mackan Anderson i Kyrkan och HBT kl 12:39 | Kommentarer (14)

Kommentarer
Visa kommentarer som (Linjär | Trådad)

Håller helt med dig, alltid lika glad när jag kan hålla med er här.. Håller med om allt, utom möjligen att Dagen.se skullle vara eminent... ;-)
#1 Leif Landén (Link) på 2007-10-24 14:13
Mackan,
klokt skrivet!

//Haggaj
#2 Haggaj (Link) på 2007-10-24 16:57
Till alla människor i detta land som försöker följa Jesus kristus:

1. Vi lever inte i ett "kristet land"
2. Ett land kan inte vara kristet – människor kan vara kristna
3. Ett lands människor blir inte mer kristuslika genom att de som kallar sig kristna ibland skriker högst – vare sig på tunnelbanan, i TV-soffor eller på nätet.
4. Vill Jesus, idag, just nu, verkligen att de människor som försöker blir mer lika honom, att de ska betala pengar för att annonsera och göra reklamkampanjer?
5. Ett äktenskap är något mellan mig, min fru och Gud: Vad har STATEN med det att göra? (Vem säger "Inför Staten, Gud och denna församling viger jag er till man och hustru..."?) Blir äktenskapet mindre välsignat för att STATEN skulle byta namn på sin STATLIGA SEKULÄRA JURIDISKA betäckning?
6. Och ärligt talat, Stefan Gustafsson, på vad sätt blir fler kristna för att du sitter i morgonsoffor och debatterar med – miljöpartiet?

/Robert i Götet
#3 Robert Liljegren på 2007-10-24 22:19
Det klart att vi skall ha kampanjer! Kristna har i alla tider förrutom möjligtvis på 2000-talet värderat apologetik. Idag är detta oerhört viktigt och att vi använder oss av de kanaler vår kultur står till buds med. Om vi är tysta som möss kommer vi snart att få krypa in i vår lilla håla men där vill varken vi eller Jesus vara.

Mer kampanjer, mer torgmöten, mer annonser, mer engagemang är mitt råd till alla kristna i Sverige!
#4 Markus Holgersson på 2007-10-25 00:03
Tjena Markus!

Jag är bara lite trött på att så fort "vi" kör kampanjer, så är det samma slentrianmässiga sätt - ut med plakat och skyltar och var EMOT något.

Jag vill också bevara äktenskapet. Jag ser det som ett STORT problem att så många kristna skiljer sig, exempelvis. Det visar på en brist i församlingen när vi inte lär oss att leva nära varandra i överlåtna relationer och jag tror att det på sikt innebär att synen på äktenskapet ändras. Jag hävdar att det redan skett, faktiskt, och att kristna inte alls längre anser (eller inser) att det är en livslång, trogen relation.

Men vem ska vi rikta den kampanjen till? Eller, mer riktigt, vem ska den kampanjen riktas MOT? För det är ju så vi brukar göra?
#4.1 Mackan Andersson (Link) på 2007-10-25 08:48
Å andra sidan, Mackan, ska du inte bortse från att många människor kan känna sig uppmuntrade av kampanjen... vanliga svenska hedningar som inte vågat lita på sitt hjärta i lunchrumsdiskussioner. (Tänk, jag är kanske inte helt udda, även om jag tror att en mamma och en pappa är bra för ett barn.)

Att du upplever att kampanjen är emot något beror ju på att de som vill förändra äktenskapslagstiftningen har haft problemformuleringsprivilegiet. När en fråga har två sidor måste den ena med logisk nödvändighet vara emot och den andra för. Ska vi förändra äktenskapslagstiftningen? Ja/nej? Ska vi bevara äktenskapslagstiftningen? Ja/nej?
#4.1.1 Anders Lundblad (Link) på 2007-10-28 01:22
Bra poäng det där med till resp. *mot*!

Men "leva nära varandra i överlåtna relationer" - kan du förklara det för en icke-religiös grabb? Ska man låta bli att skilja sig om kärleken falnar, och i stället inofficiellt "överlåta sina relationer" i församlingens egen swingersklubb eller något ditåt? ;-)
#4.1.2 Jonas på 2007-11-04 22:16
Nej, det tycker jag nog inte ;-)

Det handlar väl mer om att de flesta kristna brukar mena att äktenskapet är livslångt, i nöd och lust (och alltså inte enbart när man är romantiskt intresserade av varandra). Det borde SEA ta fasta på, men det struntar man lite behändigt i...
#4.1.2.1 Mackan Andersson (Link) på 2007-11-05 21:19
Fantastiskt att se att det finns så många kloka kristna även bland frikyrkofolk!

Utan att på något sätt vara teolog tycker jag mig ändå minnas att jag fått lära mig attt "på frukten känner man trädet". Så var är kärleken till nästan hos Svenska Evangeliska Alliansen?

Var finns kärleken till nästan hos de personer och hela samfund (Evangeliska Frikyrkan, Frälsningsarmén, Pingströrelsen, Svenska Alliansmissionen och Trosrörelsen) som delar SEAs aggressiva retorik? Skulle Jesus ha sårat ett barn så som de gör, genom att underkänna barnets familj som inte "på riktigt", inte "= sant"? Majoriteten av alla svenska barn lever inte med sin biologiska pappa och mamma idag, inser inte SEA att deras kampanj är ett slag i magen på enormt många?

Som sagt, kan bara instämma, man blir glad av er blogg!

Mvh/ Lukas, bög, kristen och förälder
#5 Lukas (Link) på 2007-10-25 00:58
Skärp er nu! Har ju utlovat anonyma Gudstjänstbesökare för länge sedan. Kan väl åtminstone slänga upp nån sneak peak så man får se lite vad det handlar om?
#6 Gustav på 2007-11-01 12:52
Hej Gustav!
Vi får bara erkänna att det är dåligt...
Vi är visserligen bara amatörer - vi gör detta på vår fritid - men visst, vi har inte hållit vad vi lovat.
Förklaringen är att vi håller på att bygga en ny sajt, och har stött på problem som vi inte räknade med. När allt är klart kommer T&T att uppstå i ny härlighet (eller nåt) inklusive AG.
#6.1 Daniel (Link) på 2007-11-02 22:58
mycket bra!
tack för att du pekar på det liv vi ska leva och leva å inte allt tyckande och tänkande. vi behövs bland folk för att älska dem och se dem inte berätta vad man gör fel. det har vi gjort tillräckligt länge.
#7 jennie hallgren på 2007-11-02 19:32
Hittade tillbaka och tänkte se vad folk hade svarat på mitt inlägg. Men icke, till min förvåning finns den inte med längre.

Det var ju tråkigt att Bibelns svar inte fick komma med.
#8 Tony på 2007-11-14 23:01
Tony - missade helt enkelt din tidigare kommentar. Den verkar ha landat i ett spamfilter någonstans. Har du lust och tid att posta igen?
#8.1 Mackan Andersson (Link) på 2007-11-15 09:08

Författaren tillåter inte kommentarer till denna artikel